tisdag 2 juni 2015

Beskrivning: Elsa Lööw 9D Elsa TM V.23

Beskrivningen: Elsa Lööw 9D TM

Denna terminen som jag har haft TM så har jag gjort en vit pall med egen design, men man kan själv välja vilket mått och vilken design man vill ha men jag ska beskriva hur jag har gjort min pall på bästa sätt så att ni förstår.
1.      Först ritade jag en ritning på ett rutat papper så att jag ska veta vad jag använder för mått. Dem måtten som jag har använt mig av är 255 mm* 400 mm på pallens sits och 210 mm* 70mm* 70mm på varje ben. och sedan ska trät vara 20mm tjockt.

2.      Sedan så tar jag fram fury trä som jag ska använda till min pall och börjar såga ut 4 olika delar eftersom det inte fanns tillräckligt tjocka plankor så jag var tvungen att limma ihop två olika plankor med en limfog för att få den att bli lika stor som så jag vill ha den men innan man limmar måste man hyvla för att får plankorna att vara raka så att dem fäster bättre och blir fint och det behöver man göra på både benen och sitsen. 2*410 mm på benen och 2*500 mm på sitsen.

3.      Sedan ritade jag en mall som jag ville att designen kulle bli och då började jag såga ut så att det blev så och sedan började jag fila för att få den fin och då började jag fila varje kant och del med en rasp och sedan med en halvrund fil och sedan sandpapprade jag. Sedan efter det så borrade jag flera hål  i mitten av sitsen för att göra det där handtaget i mitten av sitsen för att det fint. jag borrade med en 30 mm borr i borr maskinen. ( ni får göra eran egen design).

4.      Sedan så sandpapprade jag så att allt skulle vara slätt och fint.

5.      Efter det så limmade jag ihop sitsen och benen med varandra med ett lim som är så starkt att det tar 4 timmar för det att torka och det limmet heter polyuretan lim, och så lät jag det torka. Med hjälp av snabbtving.

6.      Sedan så borrade jag tre hål på varje sida av sitsen precis över benen, och då borrade jag med en 8 mm borr från borrmaskinen, det är lite klurigt men när man väll förstår hur borrmaskinen fungerar går det jätte bra.



7.      Efter det så använde jag en träklubba för att hamra in träpluggar i hållen med trä lim för att får benen att hålla och stanna kvar där dem ska sitta. Sedan så sågade jag av dem träpluggarna som stack ut för att få pallen jämn och fin, då sågade jag av det med en modell såg.

8.      Efter det så sandpapprade jag det sista innan jag började måla för att den inte skulle vara så trubbig. Efter det så målade jag med vit färg över hela pallen och lät det torka.

9.      Efter det så sandpapprade jag över färgen för att få den ännu slätare och målade ytligare en gång.  För att få färgen att vara slät och fin.

Det var så jag gjorde min pall på vårterminen i åk 9 den sista TM uppgiften någonsin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar